El mercat llatinoamericà continua presentant un alt percentatge de celebracions de matrimonis. Segons l’estudi Novias Millenial y Gen Z: El sector de la moda nupcial en 2023, realitzat pel professor José L. Nueno i VBBFW el 2019 per encàrrec de Valmont Barcelona Bridal Fashion Week, la població jove en edat de casar-se, entre els 16 i els 34 anys, es concentra a l’Àsia i a l’Amèrica Llatina.
També, segons l’estudi esmentat, l’Amèrica Llatina presenta un mercat de bodes heterogeni, amb països com Mèxic, Colòmbia o Perú, que compten amb unes previsions demogràfiques i econòmiques positives. En el cas de Veneçuela o Argentina, regna la incertesa, arran de les seves circumstàncies polítiques actuals.

Canvis en el panorama social
Tot i que es constata que en els propers anys es produirà una lleugera disminució del nombre de matrimonis, arran del descens de la ràtio de bodes per habitant, el mercat llatinoamericà continua presentant altes taxes de matrimonis. A més, s’espera que segueixi millorant la renda disponible de les parelles en edat de casar-se i, per tant, la seva capacitat d’adquirir productes de segments mitjans i mitjans-alts serà més gran.
A Mèxic es van realitzar un total de 501.298 matrimonis l’any 2018 ¹, al Brasil 1.070.376 l’any 2017 ², a Argentina 11.630 l’any 2016 ³, a Panamà 11.112 el 2018 4 i a Colòmbia, 56.973 l’any 2017 5 .
Mercats nacionals de producció i importació
Un factor que cal tenir molt present és que, a excepció de Mèxic, tots els països del continent presenten xifres menors en capacitat de producció de vestits que en nombre d’enllaços. Així doncs, ens trobem davant d’un mercat importador.
A excepció de Mèxic, tots els països del continent presenten xifres menors en capacitat de producció de vestits que en nombre d’enllaços.
Mèxic es posiciona com el primer productor de la regió, amb 0,6 milions de vestits, xifra que suposa el 47,5% del total de l’Amèrica del Sud. Si es manté aquesta dinàmica, el 2023 arribarà a produir 0,8 milions de vestits. Els dos països que el segueixen com a productors són el Brasil i Colòmbia.

Tot i que la demanda mexicana té fàcil accés a una gran oferta interna, aquest país és un mercat interessant per al productor internacional de roba nupcial i de festa. Mèxic és el país amb major previsió de creixement de l’Amèrica Llatina, amb una taxa anual composta de creixement o CAGR (Compound Annual Growth Rate) del 6,2%. A més, segons l’estudi El Mercado de los Vestidos de Ceremonia en México, realitzat per l’ICEX el 2017, el 12% de la població mexicana té un poder adquisitiu molt alt i una classe mitjana i mitjana-alta incipient familiaritzada amb les peces d’importació. A aquest consumidor de tot tipus de productes de gamma alta és a qui es dirigeix una important proporció de les importacions de moda i de vestits de cerimònia.
Pel que fa a les ciutats mexicanes amb major nombre de vendes, aquestes es concentren principalment a Ciutat de Mèxic, Monterrey i Guadalajara.
Cal destacar que la indústria nupcial de Panamà i del Brasil també ha experimentat en els últims anys un creixement. Al Brasil s’estima un creixement del 15%, si agafem com a referència el nombre de celebracions, la venda de vestits i el pressupost destinat pel consumidor final.
Amb la mirada posada en els dissenyadors internacionals
Tot i que en el mercat llatí existeixen importants noms de dissenyadors, tant buyers com clients finals no deixen de mirar a l’estranger buscant les últimes tendències. D’aquí que les principals botigues de moda nupcial tinguin ben presents en el calendari les principals fires professionals del sector per conèixer de primera mà quines seran les novetats de la pròxima temporada.

En termes generals, les núvies a l’Amèrica llatina acudeixen majoritàriament a les botigues multimarca per adquirir el seu vestit. Per exemple, tant a Mèxic com a Colòmbia o Panamà són la principal opció de compra. Argentina és una excepció, perquè allà són els dissenyadors, majoritàriament, els que tenen el seu atelier o showroom.
Els flagships també són una opció interessant per a les marques internacionals. Obrir les portes d’una botiga pròpia en un dels carrers més emblemàtics de les ciutats importants és una gran oportunitat de negoci.
Els buyers: l’Amèrica Llatina compra de manera diferent segons el país
Pel que fa a Mèxic, també es podria valorar l’opció d’entrar en el seu mercat nupcial i de celebració a través dels departament stores. Saks Fifth Avenue, amb presència a Polanco i a Santa Fe, n’és un clar exemple. Palacio de Hierro, ubicat al prestigiós barri de Polanco, a Ciutat de Mèxic, és un altre department store de gran rellevància, que ofereix en exclusiva vestits de Rosa Clará.
La inversió de la núvia en el seu vestit
La diferència de classes en l’Amèrica Llatina és evident, de manera que el pressupost de cada núvia estarà determinat pel poder adquisitiu de la seva família. Si prenem com a referència les bodes de classe alta i mitjana-alta, es pot dir que a Panamà la núvia es gasta entre 4.500 i 9.000 € en el seu vestit. De la mateixa manera, al Brasil el ventall és una mica més ampli, entre 4.000 y 15.000 €, mentre que a Argentina es veu reduït a 1.300 €.

Pel que fa a Mèxic, és més difícil acotar un rang de preus, ja que les bodes van des de les més senzilles fins a les wedding destination, en què els nuvis mexicans celebren el seu enllaç lluny de la seva zona de residència: una altra província, un altre país…
Noves opcions de mercat
Més enllà de les bodes, a diversos països de l’Amèrica del Sud, existeixen altres esdeveniments socials en què és habitual destinar un important pressupost a roba de tall similar a la nupcial. Per exemple, quan les adolescents fan 15 anys es realitza una gran celebració que simbolitza la presentació en societat de les noies, on llueixen un vestit similar al de núvia, generalment de colors pastel. També és habitual en col·legis exclusius celebrar actes de graduació amb festes on les noies llueixen vestits de festa.
A Panamà, és tradició celebrar el Festival de Debutants, un esdeveniment per al qual les joves, que han d’haver fet els 17 anys, llueixen un vestit de núvia al qual retallen la cua. El blanc és el color obligatori.

Hem de tenir en compte, també, l’alta presència de la comunitat jueva a l’Amèrica Llatina, sobretot al Brasil, per la qual cosa a aquest esdeveniment de presentació en societat se suma la celebració del Bat Mitzvah, que se celebra amb una gran festa quan les nenes fan 12 o 13 anys.
Conclusions
1. El mercat llatinoamericà presenta importants oportunitats econòmiques per al sector bridal, i és un mercat importador.
2. Les núvies llatinoamericanes prefereixen els dissenyadors internacionals.
3. A l’Amèrica Llatina, la moda lligada a la celebració de les presentacions en societat ofereix opcions de mercat més enllà de la boda.
Fonts d’informació: Vicky Lujan, bridal expert, bridal fashion journalist & stylist and romance travel specialist; Sary Chaki, propietària de Sary Chaki Event Planning a Colòmbia; Guadalupe Pérez, propietària de Gaudí Novias a Panamà; Roberto Cohen, fundador de Roberto Cohen Ceremonial al Brasil; Cynthia Grajales, fashion stylist, consultora d’imatge i propietària de Bridetique, a Mèxic; Iván Meza, vicepresident de l’Agència de màrqueting i vendes Group 868 a NY i Verónica Barzi, propietària de la revista Fiancée Argentina online.
Fonts:
1. Mexican National Institute of Statistics and Geography
2. Brazilian Institute of Geography and Statistics.
3. National Institute of Statistics and Censuses.
4. Panama National Institute of Statistics and Censuses
5. eltiempo.com.